“وظیـــفـه شنـاســـــــی”

زن مسلمانی که می خواهد خود را برای حضور در جامعه ی مهدوی مهیا کند ، می بایست مراحل زیر را پشت سر بگذارد :

1. ایجاد انگیزش های لازم در خویش؛

2. شناخت که دارای دو مرحله است :

     2-1: شناخت خدا ، هستی ، انسان ، دین و دشمن؛

    2-2:شناخت میزان اهمّیت و ارزش هر یک از گزاره های دینی؛

3.اعتقاد و ایمان به آنچه شناخته است؛

4.عمل و رفتار مطابق اعتقاد و ایمان.

طبیعتاً اگر انسان کاری را با انگیزه ی قوی و هدف انجام دهد ، اثر آن چندین برابر کارهایی است که از سر ناچاری و تکلیف به آنها اهتمام شده است. لذا گام اول این است که زن منتظر ، انگیزش های لازم برای خیز برداشتن به سمت جامعه ی مهدوی را در خود ایجاد کند.

براساس گام دوم، شخص باید نسبت به خدا ،هستی و عالم  و همچنین فطرت خویش آگاهی و معرفت کافی را داشته باشد و جایگاهی را که خدا برای وی در عالم خلقت قرار داده است را مورد کاوش قرار دهد. دین و برنامه عمل زندگانی انسان که از سوی خداوند متعال برایش تنظیم شده است و نیز دشمنانی که بر سر راه مانع تراشی می کنند ، از امور دیگری است که زن منتظر نیازمند شناخت آن است.

بر اساس گام سوم اگر انسان نسبت به آنچه که شناخت و آگاهی یافته ، یقین پیدا نکند ، اعمال و تکلیف خود را بصورت ناقص و ناکارآمد ، انجامداده است.

در گام نهایی  انسان به آنچه شناخته  است و بدان ایمان و اعتقاد پیدا کرده  است ، عمل می نماید . البته این گام بدین  معنا نیست که فردی بگوید چون من انگیزه یا یقین و شناخت  کافی نیافته ام، پس تا زمان حصول آنها به تکالیف خویش عمل نمی کنم. بلکه وی می بایست تکالیف شرعی را برای رفع عذاب الهی انجام دهد و به منظور ارتقای درجه ی ایمان خویش ، نسبت به سایر جنبه ها نیز تلاش جدّی نماید.

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1394-03-26] [ 11:54:00 ق.ظ ]